Norsk side English site

Animasjon

Opplysninger
Fra Mandag til Fredag er jeg stort sett online mellom 16:00 og 21:00. I helgene er det mer sporadisk. Er det noe du lurer på er det bare å legge inn en melding i utropsboksen eller maile meg på kontakt.
Velkommen til en oppbyggelig dialog.

Aktivitet
Det er for øyeblikket 8 andre personer på websiden.
Lør. 27/07-24 Kl. 16:26
   Hovedsiden   Litteratur   Animasjon   Utrop   Kontakt   

Les i full skjerm


Du leser rull 1 av 1
  Tilbake


Untitled Document

Lignelsen om talentene og det pund vi har fått
Matt.25:14-30. Luk.19:12-27.

 

Først av alt: Lignelsen om talentene har ingen ting med penger å gjøre. At denne lignelse av Jesus stort sett står som en ubesvart gåte, nesten uansett hvor man vender seg og spør, kommer av at de fleste ikke har lys og innsikt i Kristi evangelium og lære.

Lignelsen om talentene er forklaringen på det sjokkerende ”strenge” i foregående lignelse. Det er forklaringen på hvorfor de fem dårlige jomfruer ikke kom inn til bryllupet. Det er altså lignelsen om jomfruene som er årsaken til denne noe - om en kan si det slik - skremmende, strenge og for de fleste litt merkelige lignelse om talenter eller pund. Derfor begynner lignelsen om talentene som en fortsettelse av det han nettopp har sagt. ”For det er likesom…” - og så forklarer han hvordan det kan ha seg at til tross for at de var jomfruer, til tross for at de hadde hver sin lampe, til tross for at det var litt lys på lampa en tid, til tross for at de var sammen med mennesker som levde rett og helt sikkert også forkynte rett, til tross for at de trodde på å nå det - og gjorde seg i stand, til tross for at de fikk åpenbart når han ville komme...osv, så kom de ikke inn. Det ble ikke noe bryllup på dem, fordi de ikke hadde oppfylt kravene! Ordet hadde ikke gitt det resultatet som Brudgommen vil og må ha for å få en brud som er Hans like.

Trodde de ikke på syndenes forlatelse, disse da? Jo, det gjorde de helt sikkert. Men det er ikke det det handler om dersom man vil leve til Guds velbehag og bli Kristi brud. Syndenes forlatelse tilhører en annen avdeling. 1.Kor.15:21-23. Syndenes forlatelse kan man også få på sitt dødsleie, etter å ha tjent Satan og levd i synden hele sitt liv. Slike er og blir jordiske i all evighet, selv om de kommer på den nye jord. Bruden, derimot, består av mennesker som har trodd på - og blitt grepet av - Kristi sinn; og som i dette sinn kommer til forløsning fra syndens herredømme og inn i guddommelig dannelse ved Kristi evangelium. Hun blir himmelsk, og skal regjere sammen med Kristus. Først i tusenårsriket, og siden på den nye jord. At vi alle blir like i evigheten passer nok ikke så godt. Vi lønnes etter tidens muligheter og vår troskap i denne; og det er flere enn to avdelinger.

Hva er det så Jesus vil si oss med denne mystiske lignelse? Jo - det er at han krever resultater av det han har gitt oss. Talentene, eller det pund vi har fått, er de muligheter som vi ved tro ser og forstår at Jesus Kristus har overgitt oss ved sitt offer og sitt evangelium. Det er selve Guds ord, og det er den Hellige Ånds tale og kraft.  Dette er de virkelige og sanne talenter, og ved dette vil han virke i oss det som tekkes Ham - dersom vi er lydige og trofaste.

Dersom man ikke vil gjøre som skrevet står, og som Ånden taler og virker, så er det ”lurt” å gi det til noen andre - til ”pengevekslere”. Gi det til slike som uansett hva de interesserer seg for og får mellom fingrene, så yngler det og bærer frukt. Deretter bør man fratre i stillhet; for det man har fått vil til slutt bli tatt ifra en allikevel - på regnskapets dag - og lagt til hos dem som har fått resultater ut av det. - Så fremt man altså ikke begynner å leve etter ordet, for selv å få resultater ut av det i sitt liv. 

Ikke en av oss er udugelig, sier Jesus, enten man har fått fem, to eller en talent. Det kommer ikke an på om vi har fått mye eller lite, bare at det blir resultater ut av det sannhets ord vi har fått forståelse og lys ved. Vi har alle muligheter ved det han har gitt oss, til å komme inn til vår Herres glede - den evige og uforgjengelige. Men den som ikke får resultater i sitt liv er redd, dårlig og lat. Han eller hun vil ikke arbeide på sin frelse med frykt og beven; det er saken. Fil.2:12-16. Man gir ikke akt på seg selv og på læren. Da ville man nemlig kunnet frelse ikke bare seg selv, men også de som hører og tror på en. 1.Tim.4:12-16. Kristendom er ingen hobby. Noe man kan ta frem eller grave ned og legge bort etter som man har lyst til, men et livslangt og altoppslukende liv i gudsfrykt!

Snart skal vi som betrodde medarbeidere stå til regnskap for en ”hård og streng mann” - hva personlige resultater angår. - Ja ikke bare det, men også for en som kommer for å høste hvor han ikke har sådd, og som vil sanke hvor han selv ikke har strødd ut. - Og du kan være sikker på at det er hvete, og ikke ugress, han kommer for å sanke. Matt.25:24-26. Derfor: Frukt innover og frukt utover!

Dette gjelder selvfølgelig oss som har fått åpenbart Kristi hemmelighet. Er man hos ugresset og får forkynt et annet evangelium, så stiller saken seg noe annerledes. For i denne sak tilhører det rettferdighet ennå en gang å tilføye at de aller fleste ikke har Kristi lære i dag. Predikanter, pastorer og selvtitulerte apostler og lærere forkynner nærmest utelukkende syndenes forlatelse dag ut og dag inn. Skulle de også undervise om annet, så er det mettet med menneskelig visdom og tomt bedrag. Dernest dreier det seg om tegn, mirakler, helbredelser og pengeinnsamling til all verdens rare påfunn og til det humanitære arbeidet. Sistnevnte som oftest med forkynnelse av visjoner om at store folkemasser, ja nærmest hele byer, skal omvende seg til Gud i fremtiden. I tillegg til dette så forkynnes ofte syndenes forlatelse i feil ånd og på feil premisser. Å få stående resultater i sine liv med slik virksomhet og ved lydighet mot slik forkynnelse blir jo en umulighet.

De aller fleste forstår også samtidig at et holdbart og skikkelig resultat må til, om man skal komme dit Jesus Kristus er. Derfor har det fra apostlenes dager utviklet seg en utrolig tullete forkynnelse om at vi alle har de resultater som kreves; der oppe i Ham. ”I Ham er vår rettferdighet. I Ham er vår fullkommenhet. I Ham er vi bevart for evigheten. I Ham har vi et skjult liv som vi skal få engang”, osv. Slike såmenn bruker Guds ord til bortforklaring av sannheten. Og skulle det hende, noe som ofte skjer, at de blir tatt i åpenbar synd eller urettferdighet, så brukes Guds ord til selvforsvar. Det brukes til å dekke over sitt syndige og dårlige liv - i stedet for å bruke Guds ord som et speil til selverkjennelse av sin dårlighet, for deretter å begynne å arbeide på sin frelse etter Jesu ord og lære. Jeg for min del skyr slike mennesker som pest og fordervelse, for det er det slike er. 1.Kor.15:33-34. Vi kan nemlig - om vi tror og vil - avlegge vårt gamle menneske, korsfeste kjødet med dets lyster og begjæringer, tilegne oss Kristi sinn og stå bom fast i fristelser av alle slag. Vi ikke bare kan leve i Ånden, men også vandre i Ånden, og gjøre Guds vilje på jorden som den skjer i himmelen. Vi trenger ikke være uforstandige, dårlige, late og dumme og bare høre Jesu ord og bygge på sand. Vi kan, om vi ønsker det, være kloke, forstandige og trofaste tjenere og gjøre etter dem, og bygge på fjell. Matt.7:24-29.

Derfor! ”Da vi altså kjenner frykten for Herren, søker vi å vinne mennesker...” 2.Kor.5:6-21.

 




Du leser rull 1 av 1

Tilbake til toppen   Tilbake til kapitler


Utropsboksen
 
 
Copyright © 2012
Alt av innhold på denne nettsiden er beskyttet av åndsverkloven og loven om opphavsrett.
All kopiering, helt eller delvis, uten å oppgi opphavsmann eller nettadresse som kilde er ulovlig.

Administrasjon